1.4 Overhead
Gemeenten zijn verplicht de overhead centraal in de begroting en jaarrekening op te nemen. De definitie van overhead is hier: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.
Het gaat dan op hoofdlijnen om de volgende kosten:
huisvesting en facilitaire zaken (inclusief beveiliging);
leidinggevenden primair proces;
financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie;
personeel en organisatie;
inkoop (inclusief aanbesteding en contractmanagement);
interne en externe communicatie;
juridische zaken;
bestuurszaken en bestuursondersteuning (exclusief griffie);
informatievoorziening en automatisering;
documentaire informatievoorziening;
managementondersteuning primair proces.
De inkomsten die we met overhead genereren (bijvoorbeeld door dienstverlening) brengen we in mindering op de kosten.
Opbouw overhead | Raming begroting 2021 | Actuele begroting 2021 | Rekening 2021 |
---|---|---|---|
Totale overheadkosten | 16.035 | 15.431 | 14.659 |
Totale overheadinkomsten (met name dienstverlening RWB, Werkplein en Zundert) | -2.859 | -2.865 | -2.845 |
Totale overhead | 13.176 | 12.566 | 11.814 |
Toerekening aan investeringen, grondexploitaties en voorzieningen | -1.395 | -1.091 | -1.012 |
Netto saldo overhead | 11.781 | 11.475 | 10.802 |
De totale overheadkosten bedroegen € 14,7 miljoen. In de grafiek ziet u de procentuele opbouw van de overhead.
Omdat we met de overhead ook inkomsten genereren is de totale overhead € 11,8 miljoen.
In de begroting was dat € 12,6 miljoen. Het verschil ontstond door lagere kosten voor ICT, Financiën (nieuw financieel pakket) en bij facilitair (bijvoorbeeld telefonie).