Jaarrekening 2021

menu

1.4 Overhead

Gemeenten zijn verplicht de overhead centraal in de begroting en jaarrekening op te nemen. De definitie van overhead is hier: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.

Het gaat dan op hoofdlijnen om de volgende kosten:

  • huisvesting en facilitaire zaken (inclusief beveiliging);

  • leidinggevenden primair proces;

  • financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie;

  • personeel en organisatie;

  • inkoop (inclusief aanbesteding en contractmanagement);

  • interne en externe communicatie;

  • juridische zaken;

  • bestuurszaken en bestuursondersteuning (exclusief griffie);

  • informatievoorziening en automatisering;

  • documentaire informatievoorziening;

  • managementondersteuning primair proces.

De inkomsten die we met overhead genereren (bijvoorbeeld door dienstverlening) brengen we in mindering op de kosten.

Opbouw overhead

Raming begroting 2021

Actuele begroting 2021

Rekening 2021

Totale overheadkosten

16.035

15.431

14.659

Totale overheadinkomsten (met name dienstverlening RWB, Werkplein en Zundert)

-2.859

-2.865

-2.845

Totale overhead

13.176

12.566

11.814

Toerekening aan investeringen, grondexploitaties en voorzieningen

-1.395

-1.091

-1.012

Netto saldo overhead

11.781

11.475

10.802

De totale overheadkosten bedroegen € 14,7 miljoen. In de grafiek ziet u de procentuele opbouw van de overhead.

Omdat we met de overhead ook inkomsten genereren is de totale overhead € 11,8 miljoen.
In de begroting was dat € 12,6 miljoen. Het verschil ontstond door lagere kosten voor ICT, Financiën (nieuw financieel pakket) en bij facilitair (bijvoorbeeld telefonie).