Jaarrekening 2021

menu

Wat is de stand van zaken?

Beoogd resultaat is of wordt binnen de tijd, het geld en de kwaliteit gerealiseerd.

Er is een risico of onzekerheid dat het beoogd resultaat niet binnen de tijd, het geld en de kwaliteit wordt gerealiseerd.

Beoogd resultaat is of wordt niet binnen de tijd, het geld en de kwaliteit gerealiseerd.

Doelstelling 1:
Het gemiddelde cijfer dat de inwoners voor vertrouwen in de gemeente geven is minimaal 6,5.

Uitvoering

Toelichting

1.1 We versterken door het organiseren van raadsbezoeken en het invoeren van de nieuwe uitvoeringsnota participatie ‘Samen maken we Etten-Leur’ het contact van de gemeenteraad met de samenleving. We betrekken inwoners en andere partners vroegtijdig bij plannen en projecten.

Door de coronacrisis stelden we bezoeken uit. Andere bezoeken en participatietrajecten organiseerden we digitaal. Dit was zowel voor de gemeente als de inwoners en partners een leertraject. Na de zomervakantie organiseerden we binnen de kaders van het coronabeleid weer meer bezoeken om ondermeer input op te halen voor de beleidsactualisatie.

1.2 We verbeteren de communicatie over de 'raad luistert', zodat inwoners een beter beeld krijgen van wat ze kunnen verwachten en achteraf een terugkoppeling krijgen wat, mede op basis van hun inbreng, is besloten.

1.3 We organiseren een brainstormbijeenkomst met de raad. Op basis van de resultaten experimenteren we met ‘de raad luistert’. Doel van deze experimenten is het beter tot zijn recht laten komen van de inbreng van inwoners en de gemeenteraad.

1.4 We evalueerden de werking van de Nota Verbonden Partijen en doen op basis van de resultaten van deze evaluatie en de aangekondigde wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen voorstellen voor actualisering van deze nota.

Uit de evaluatie komen aanbevelingen voort. Met deze aanbevelingen, waarvoor de Wet gemeenschappelijke regelingen niet hoeft te worden aangepast, zijn we al aan de slag. Dit gaat met name om afspraken over werkwijzen binnen en tussen gemeenten en tussen gemeente(n) en verbonden partijen. De actualisering van de nota verbonden partijen wacht op de publicatie in de Staatscourant van de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De Eerste Kamer stemde 14 december 2021 in met deze wetswijziging. De inwerkingtreding van de wetswijziging is voorzien op 1 juli 2022.

Doelstelling 2:
Het gemiddelde cijfer dat de inwoners voor samenwerking met de gemeente geven is minimaal 6,2.

Uitvoering

Toelichting

2.1 We bieden inwoners en andere partners ruimte voor initiatieven. We betrekken hen bij plannen, activiteiten en voorzieningen. We stellen ons flexibel op als dat nodig is. We luisteren naar de meningen van inwoners en onze partners. We doen wat we zeggen.

De routeplanner is inmiddels vastgesteld en de eerste startnotities zijn behandeld door college en gemeenteraad. Daarmee wordt in een vroegtijdig stadium nagedacht over participatie en communicatie bij plannen en projecten. Een belangrijke stap in de verbetering daarvan. Dit blijft een kwestie van leren en verbeteren.

2.2 We kiezen ervoor om met onze inwoners en andere partners te komen tot gezamenlijke doelen en proberen deze samen te bereiken (maatschappelijk akkoord).

Het actiepunt van maatschappelijke akkoorden is altijd een punt van aandacht. Het preventieakkoord is in het eerste kwartaal 2021 door gemeente en partners getekend. Het voorziene akkoord rond het Oderkerkpark staat in de wacht tot na de coronacrisis.

Doelstelling 3:
Het gemiddelde cijfer dat de inwoners geven voor de communicatie en voorlichting van de gemeente is minimaal 6,8.

Uitvoering

Toelichting

3.1 We voeren het communicatiebeleid uit zoals opgenomen in het communicatieplan 'Spreken is zilver, luisteren is goud'.

Er is sprake van een hoge werkdruk op het team door de hoge vraag om ondersteuning en de extra taken door de coronacrisis. In combinatie met een onderbezetting door een overspannen arbeidsmarkt is het team in staat de basistaken op korte termijn te vervullen. Het kan onvoldoende investeren in extra kwaliteit en in het ontwikkelen van wensen voor de lange termijn.

Doelstelling 4:
Het gemiddelde cijfer dat inwoners geven voor de dienstverlening is minimaal 7,7.

Uitvoering

Toelichting

4.1 We verbeteren voortdurend de dienstverlening. Zowel digitaal als in het persoonlijk contact. Enkele maatregelen door de bezuinigingen leiden tot minder verbeteringen. De waardering voor de dienstverlening kan daardoor afnemen. We stemmen de dienstverlening af op ieders persoonlijke behoefte (maatwerk). Het uitgangspunt daarbij is dat wij inwoners, bedrijven en organisaties behandelen zoals zij behandeld willen worden (gastheerschap).

Doelstelling 5:
In het kader van duurzaamheid heeft tenminste één gemeentelijk pand dat we in exploitatie hebben energielabel A.

Uitvoering

Toelichting

5.1 We nemen maatregelen die nodig zijn om gymlokaal Lambertusstraat naar energielabel A te krijgen.

Het is nu de bedoeling dat er vier panden als pilot, op papier, worden uitgewerkt.

Doelstelling 6:
Etten-Leur hoort in 2020 niet tot de vijf goedkoopste gemeenten in de regio. Het college zet zich in om de bestaande woonlasten stabiel te houden en waar mogelijk te verlagen.

Uitvoering

Toelichting

6.1 We voeren de nota verbonden partijen actief uit met bijzondere aandacht voor kostenbeheersing.

6.2 We zetten ons actief in om subsidies binnen te halen voor projecten die bijdragen aan de realisering van het raadsprogramma.

6.3 We starten met een procedure om reclamemasten te realiseren.

De procedure voor de reclamemast loopt. Er is een zienswijze ingediend waardoor vertraging ontstond. We verwachten plaatsing halverwege 2022.